Noen tanker rundt lensepumper ombord i båt

lensepumpe

Ikke mange ting kan klare å lage en skikkelig klump i magen på en båteier raskere enn når han oppdager at motorrommet svømmer over av vann og at en tur ned i kabinen gjør at han vasser i enda mere vann. Ligger båten ved brygga er du ille ute, er du til sjøs, er det verre.

Det er et utall måter å få vann inn i båten.
Å smelle på et skjær med påfølgende lekkasje er en måte, men ofte er det helt andre årsaker til alt vannet i båten din. Den mest vanlige måten er gjennom en av de mange skroggjennomføringene under vannflaten, men vann ovenfra er heller ingen spøk.

Det er bare en måte å få vannet ut igjen.
Det er å lense det ut. Midlet er en lensepumpe. Ikke en hvilken som helst lensepumpe. Nøkkelen til å gjøre din båt synkesikker er å ha installert pumpeutstyr som pumper mer vann ut enn det lekker inn. En opplagt selvfølgelighet for mange, for andre en tankegang tilhørende en annen klode..

Et 5cm hull i bunnen, likt det du får hvis slagen på ditt 2" sjøvannsinntak hopper av, gir deg over 250 liter vann inn i løpet av de første 60 sekundene. Når temperaturalarmen går etter 4 minutter har du over et tonn vann ombord og når du får summet deg har du plutselig halvannet tonn vann. Det er mye. Spesielt hvis båten er liten.

Små båter trenger meget god lensekapasitet fordi de ikke klarer å ta inn særlig mye vann før de synker. Store båter trenger enda bedre lensekapasitet rett og slett fordi de er store.

Den vanlige manuelle menbranpumpa som fulgte med båten er grei til å tømme kjølsvinet for noen liter vann nå og da, utover det er den verdiløs som pumpe i en nødsituasjon. Og nødsituasjonen? Ja den kan oppstå raskere enn du trodde var mulig. Med en rekke hull til gjennomføringer i undervannsskroget, er man faktisk utsatt, uansett båttype. Når årene går, øker sjansen for at noe skjer. Og til sjøs? Det heter jo ikke skjærgård for ingen ting. Grunnen er at det er fullt av skjær der ute som bare venter på at du skal komme forbi. Lenger ute kan det være andre ting. En tømmerstokk. Flytende søppel fra større skip. En kontainer vakende i vannflaten. Mulighetene er mange. Uvær kan også fylle båten din med vann.

Når man etter hvert begynner å innse at en plutselig og uventet inntrenging av vann i skuta faktisk er en reell mulighet, har man kommet tilbake til riktig planet. Innser man at en slik ulykke også kan hende en selv, er man i ferd med å lande og har snart plassere sine ben i en båt som har det nødvendige utstyret montert.

Hva er så det nødvendige utstyret?
Som jeg tidligere sa er nøkkelen til en synkesikker tilværelse å installere pumper som pumper ut mer vann enn det som kommer inn. Det er selvsagt ikke alltid mulig, men man kan installere utstyr som i flertallet av ulykker klarer å holde skuta flytende inntil man har tettet lekkasjen, fått hjelp fra andre eller kommet seg til land.

Kraftige elektriske lensepumper er en mulighet. 1 er bedre enn ingen. 2 er bedre enn 1. Små elektriske pumper for fritidsbåter koster fra 300 kroner og oppover og pumper ut mellom 5 og 15 tonn vann i timen. Det høres veldig mye ut, men det 5cm lille hullet jeg snakket om tidligere gir deg 15 tonn vann inn i båten i løpet av den samme timen. Flere pumper er nødvendig. Ikke bare pga kapasiteten, men også pga sikkerheten man får ved å ha flere separate pumper.

Mekaniske pumper drevet av motoren er en annen mulighet. Enten som en pumpe montert på akslingen, eller rett og slett ha en 3-veis ventil på motorens kjølevannsinntak - før sjøvannsfilteret - slik at motoren suger vann innenfra og ikke utenfra. En 200 hesters motor på max turtall suger mellom 6000 og 9000 liter vann i timen. Det hjelper betraktelig. Ulempen er at du ikke må tørrkjøre noe, da har du et nytt problem.

Lensepumper er en av yttert få ting du skal koble direkte til batteribanken og ikke via hovedstrømsbryterene. Har vannet allerede laget en kortslutning et annet sted i det elektriske systemet, kan du slå av hovedbryterene uten å miste din svært dyrebare lensekraft.

Så hva koker det hele ned til?
For under en tusenlapp og litt monteringsjobb en passende dag, har du sikret deg mot det du vet aldri vil hende deg uansett. Vel anvendte penger å lage et høykapasitets lenseopplegg? Bare hvis vannet plutselig og uforutsett skulle trenge inn i akkurat din båt. Vet du at så aldri vil skje, kan du klare deg med din lille manuelle kjølsvinpumpe.

Det aller beste er at du selv bestemmer over egen båt og gjør akkurat det som passer deg. Din avgjørelse, ditt ansvar.

Fra Baatplassen.no

Del denne siden:

Del på Facebook Del på Twitter Del på LinkedIn Del på Google+

Malvik Båtforening

Foretaksnr 991 756 779

Post og besøksadresse:

Havnevegen 11
7550 Hommelvik

Kontonr:

Bank: SMN 4218.07.50619
Vipps: 822 199

Webdesign ©2018 Web Norge. Innhold © Malvik Båtforening.