Malvik Båtforening i Trondhjemsfjorden – et møtepunkt i lokalsamfunnet

Kart

Malvik Båtforening, stiftet i 1976, holder til i Hommelvik, kommunesenteret i Malvik kommune mellom Trondheim og Stjørdal.
Båtforening ligger naturskjønt til i et populært turområde og har gode tilbud til både medlemmer og gjester.

Malvik Båtforening har ca. 330 medlemmer og tilsvarende mange båtplasser. Båtplassene ligger godt skjermet mot vær og vind av molo og bølgedemper. Til anlegget tilhører klubbhus med kjøkken, dusj og vaskerom, en flott uteplass med benker og ute-grill. Foreningen har en godt utstyrt verkstedhall, båtslipp og utkjøringsrampe for båter samt god plass for oppstilling av båter i opplag. Det er også en stor gjestebrygge og dieselpåfylling for medlemmer og gjester.  Det er strøm, vann og god belysning på alle bryggene samt på gjestebrygga og oppstillingsplass. Anlegget er i flott stand og oppgraderes jevnlig ved dugnader gjennom hele båtsesongen. Foreningen har mange ildsjeler som bruker mye av sin fritid i foreningens beste interesser, da også utenfor planlagte dugnader. Båtforeningen er med dette også en viktig møteplass for foreningens veteraner. Det er økende interesse for båtlivet i regionen og båtforeningen utvider til stadig antall båtplasser og tilbud for å kunne imøtekomme dette.

Anlegget ligger i et mye brukt turområde med flotte turstier. Foreningen pleier å arrangere sjøvetts-dager i løpet av sommeren, samt en del andre arrangementer som Sankthansfeiring og julebord for pensjonister. Klubbhuset brukes også som øvingslokale for sangkor, til møtevirksomhet og festligheter som konfirmasjoner og bursdager.

Båtforeningen ligger i gåavstand til Hommelvik sentrum. Der finner man dagligvarer, verksted, bensinstasjon og andre butikker og forretninger. Her er også flere restauranter. Fra Hommelvik går det kollektivtransport – tog og buss, til Trondheim og til Værnes og Stjørdal. Nærområdet byr ellers på flotte turområder og badeplasser for familier med små og store barn. Utenfor Hommelvik er det gode fiskeplasser og fra lokalkjente meldes det om fin fangst på mange forskjellige fiskeslag.

Det er kort vei med båt til andre idylliske steder innover i Trondhjemsfjorden. Vi kan nevne Åsenfjorden, Tautra, Leksvik og Ekne. Den historiske øya Tautra er, med blant annet sine gamle ruiner, kloster og serveringssted med eget bryggeri, kanskje spesielt verdt et besøk. Ut Trondheimsfjorden finner vi andre koselige havner som Agnenes, Hasselvika, Brekstad og Råkvåg med sine flotte brygger (boka Trondheimsfjorden er å anbefale).

BryggerJPG

Vipps: 822 199